Tuesday, February 03, 2009

BENCANA ALAM MASIH MELANDA SARAWAK.........






Fenomena banjir pertama yang melanda sekitar tempat di Sarawak..................



Fenomena tanah runtuh di Sarawak..................



Banjir masih melanda beberapa kawasan di negeri ini khasnya kawasan rendah di bahagian Sibu, Bintulu, Miri dan Mukah dengan jumlah mangsa yang terlibat ialah 1,035 penduduk daripada 234 keluarga.


Bahagian Kuching dan Samarahan, bahagian lain khasnya yang terletak di utara Sarawak masih lagi diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga berikutan angin monsun Timur Laut masih lagi bertiup ke Sarawak (Sumber: Utusan Sarawak 3 Februri 2009).


Fenomena banjir ini memang jarang berlaku di Sarawak tetapi semenjak dua menjak kita lihat Sarawak telah mengalaminya.


Bukan banjir saja, tanah runtuh juga telah berlaku di Sarawak terutamanya di kawasan utara Sarawak seperti di Miri.


Kalau dulu-dulu jarang kita mendengar cerita banjir dan tanah runtuh yang teruk berlaku di Sarawak tetapi sekarang sudah ada.

Apakah yang menyebabkannya???????????


Pembangunan semakin pesat berlaku di Sarawak terutamanya di bandar-bandar besar seperti Kuching, Miri dan Sibu.


Kerakusan untuk mengejar pembangunan fizikal telah melupakan khazanah alam yang perlu kita jaga dan nikmati hingga menyebabkan keadaan asal bentuk muka bumi telah berubah.


Sarawak memang terkenal dengan sungai-sungainya. Sungai-sungainya memang cantik dan bersih dan jika difikirkan proses pengaliran air limpahan hujan mungkin berjalan mengikut hukum alam.


Tetapi sekarang, dengan taburan hujan yang agak tinggi dan kedudukan air pasang besar di Sarawak, sungai-sungai Sarawak seolah tidak mampu lagi untuk mengalir air-air tersebut.

Persoalan ini haruslah kita fikirkan demi generasi akan datang, bukannya kita tidak suka dengan pembangunan tetapi biarlah pembangunan itu memberi faedah kepada anak-anak cucu kita. Pembangunan mampan lah........


Sarawak boleh..........

No comments: